top of page

רועה רוחני - מפגש 4 - ר' משה גולדבראיך

עודכן: 23 בנוב׳ 2022


שיעור רביעי

עלינו להבין את גודל המעלה בכתבים האלה עד לפני בערך 300 שנה עד 95 אחוז מעם ישראל לא יכלו לגעת בזה

בכלל. הם לא היו בני תורה 5 אחוז לומדי תורה השאר נקראו עם הארץ והכתבים היו מאוד רחוקים מהם וכשכתבו את

הכתבים האלה שהיו בכלל סודות. כיום אנחנו נמצאים בדור דעה אנשים שכן יכולים להבין את הכתבים התקופה היא

לא קלה לא פשוטה ואת הרעיון העיקרי והמרכזי אנחנו יכולים להבין מכאן ולא זר לנו או מוזר לנו הדברים מתיישבים

לנו בלב. התורה נקראת תורת הסוד השם סוד היו שם רעיונות שאנשים לא יכלו להכיל את זה בגלל זה נקרא סוד וגם

הסתירו כי אדם פשוט שאמרת לו את זה הוא לא יכול היה להכיל ואנחנו ברוך השם קוראים כאן מהכתבים של

המקובלים קוראים כאן על מבנה הנפש על האדם על עניין הרפואה ונראה שאנחנו מתחברים לזה לגמרי ממש מדבר

אלינו. אשרינו שזכינו לדבר הזה ואנחנו לא מקובלים וזאת זכות גדולה ברוך השם

גוף האדם זה לא האדם עצמו כי הגוף זמני כלה והאדם הוא נצחי. לגבי הנפש הבהמית זה גם זמני וגם כלה וכשכתוב

בתורה על עונש כרת אם היה עושה חטא חמור היה מקבל עונש כרת בכל מקום שרשום כרת, נכרתה הנפש. זאת אותה

נפש הבהמית שנכרתת כי היא זאת האחראית לאותו סוג של חטא כי הנפש הבהמית היא מי שזוכר את המשל עם הסוס

העגלון והמרכבה הנפש הבהמית היא הסוס הרוצה את התענוג כאן ועכשיו רוצה לנוח רוצה לאכול ולא מעניין אותה שום

דבר. בנפש הבהמית יש גם נפש אלוקית זה חצוי שמה יש חלק תחתון שהוא הנפש הבהמית ויש את החלק העליון

הנפש האלוקית.

שלושה מאמרים:

מאמר ראשון- ספר הליקוטים/ רמ"ד וואלי

מאמר שני- מבנה הנפש שערי קדושה חלק א', שער ראשון/ חיים ויטל

מאמר שלישי- בית שער הכוונות האר"י ז"ל- פירוש או פשוט/ הרב אשלג

ספר הליקוטים- רמ"ד וואלי

הסבר למאמר,

אניטה מורג'אני ) לא יהודיה( חוותה מוות קליני היא מספרת לאחר שחברה שלה נפטרה ממחלת הסרטן היא אמרה

שהיא לא תחלה במחלה ולכן לקחה כל מיני תוספי מזון וחיה על פי הרפואה הטבעית ולבסוף קיבלה את המחלה. כי

העיקר זה הרוח והגוף הוא טפל. החיות תלויה באם יש לך בשורות טובות שמחה והפוך אצל אניטה מוריגאני ישב בפנים

בפנים הפחד מהמחלה אני לא אהיה חולה וחיה על פי הרפואה הטבעית

הרוח של האיש הוא גורם המחלה כלומר צריך לדבר עם הבן אדם. הרופא צריך להגיד לחולה זה לא נורא מה שיש לך

הרבה אנשים היה להם את זה והם יצאו מזה וגם אתה יכול לצאת מזה. היום אתה מגיע לרופא אומר לך יש לך 50/50

במקרה הטוב הרופא יושב מסתכל על המסך מקליד משהו לא מסתכל עליך. יש לשים לב כשמגיע חולה לרופא הוא צריך

לקבל אותו בסבר פנים יפות לחייך אל החולה לתת לו תקווה זה מפתח גדול מאוד לדעת את זה.

כשבנימין נולד רחל אמו נפטרה בלידה. רחל נפטרה כי היא קללה של יעקוב כי לאחר שגנבה את הטרפים מלבן. לבן

רדף אחריהם ובזמן הזה יעקוב קילל ואמר ללבן תחפש אין אצלי דבר אם תמצא משהו הוא יקבל את הקללה ורחל היא

זאת שהחביאה את הטרפים ולבן לא מצא אבל הקללה עדיין עבדה ועל רחל נגזרה מיתה. אנחנו רואים שעלי והמיילדת

דיברו אל הרוח רצו לתת לרחל כוחות בזמן הלידה

והרופא שמגיע לחולה ישאל 7 שאלות האחרון הכי חשוב על עניין הדאגה של האדם עניין הרוח יש כאן השתלשלות של

האור מהכתר מהקדוש ברוך הוא עד לגוף אם משהו תקוע באמצע במיוחד בנפש הבהמית שהיא מצד כל הדאגות וכל

העניינים מה שעוצר את הזרימה של האור אור החיות שלא מגיע לגוף וזה מתבטא באחד האיברים. אם הבן אדם מסיר

את זה החיות חוזרת והאדם מבריא. עיקר הרפואה תלוי ברפואת הרוח ולא הגוף לדוגמא מקרה שהיה למישהי

שעזרתי לה בעניין של חרדות היה לה גם צליל באוזן טינטון במשך 3 שנים יום ולילה שומעת רעש באוזניים

מסתבר היתה לה טראומה שהיא חוותה אצל רופא השיניים היתה לה עקירה מאוד קשה והיא נכנסה לסטרס וכמה

שעות אחרי זה התחיל אצלה הרעש באוזניים שלוש שנים ברצף. בפגישה השניה אני שואל אותה האם יש לך הפסקות

של זה היא אומרת לי עכשיו אני לא שומעת את זה פעם ראשונה אחרי שלוש שנים שדיברנו על הרוח פתאום זה הפסיק

לה וכשהיתה חוזרת הביתה היה ממשיך וכשבאה אלינו היה מפסיק לה כשהיינו מדברים פלא גדול כזה כי אתה מדבר

לרוח של הבן אדם מעורר אותו נותן לו תקווה חיות משם זה מגיע וכשחוזר הביתה חוזר לחרדות לדימיונות ושוב זה

חוזר. זאת הדרך לצאת מזה על ידי כך שאתה מטפל ברוח שלך ועושה את מה שצריך לעשות אתה יוצא מזה.

יש האוכלים מכל הדברים המזיקים שבעולם ובגלל ששמחים ברוח רגועים שלווים ואין להם מתח הם בריאים. ארץ

שלווה שאין את המתח כמו אצלנו אז אותם אנשים הם בריאים

דוד המלך כשיש לי צרות אני ארוץ לדברים הטובים למצוות כי משם החיות כי שם הוא הרגיש את החיות במקומות

האלה. אם האדם רוצה רפואה חייב שהמבנה הרוחני יהיה טוב חייב שתהיה לו שמחה שתהיה לו אהבה במה שעושה

לבטל את הדאגות ומצד שני יש כאלה חולים שהם יותר מידי שמחים גם זה לא טוב כי יש כאן אורות בלי כלים והגוף לא

עומד בזה ולכן צריך לצמצם את השמחות גם כן.

עניין הלב איבר מאוד חשוב מבחינה רוחנית כי הרגשות המידות זה נמצא בלב. כנגד הרוח נניח ולאדם עכשיו יש דאגה

או כעס זה ישר מגיע ללב. מה הלב עושה? הוא מזרים את הדם הדם זורם בכל הגוף עם רגש דאגה המרעיל לך את כל

הגוף ואם אתה עכשיו בכעס זה מרעיל לך את כל הגוף ואם אתה מכניס עכשיו שמחה דבר המחייה את כל הגוף מכניס

אהבה מכניס אופטימיות מחייה את הגוף מזרים את הגוף. הגוף כן מגיב לתרופות זה רק השורה התחתונה כי אם

למעלה במבנה הרוחני משהו תקוע לא ישנה כמה שתעבוד על הגוף יישאר תקוע שמה תמיד יחזור חייבים לטפל ברובד

היותר גבוה ואם אתה מטפל ברובד היותר גבוה זה מוריד את החיות לגוף והגוף מתרפא בעצמו והיום אפשר לעזור לא

רק באמצעות הרפואה הקו נבנציונלית הקדוש ברוך הוא גם הוריד את הרפואה הזאת כדי לעזור לגופים כי זה דרך הטבע

והגוף מגיב לדברים שבטבע צריך לדעת לשלב הכל ועיקר הרפואה היא לא מהגוף

בן אדם מגיע לבית חולים עם איזה שהיא בעיה ונמצא שם שבוע יוצא והכל מסתדר שואלים מה קרה האדם פשוט נח

יורד ממנו כל הלחץ אין לו עבודה אין לו ילדים הוא עכשיו בשקט עד עכשיו היה בלחץ בכל הטרדות ודאגות לא עמד בזה

הגיע לבית חולים היה שמה שבוע נח יצא כמו חדש חזר עם כוחות והכל בסדר. עיקר הבעיה מה שחוסם את החיות

האלוקית אלו המידות הרעות כעס דאגה קנאה עצב אנחנו יודעים לשחרר את זה. הדבר מצריך עבודה יום יומית הרב

גרליץ אמר בסדנה שלו לקחת מחברת של 70 עמודים ולהוציא הכל בכתב רק לא ללכת עם זה. כי אנחנו הולכים עם זה

וזה מצטבר ומצטבר אצלנו ומזיק לנו. רוח זה עניין של דיבור אנחנו מדברים ומוציאים את הדברים על ידי תשובה או

שיחת חברים ועל ידי הדיבור אתה יכול לתקן את הרמה היותר נמוכה ברוח עצמה. קשה מאוד לפגום שם והנשמה

האלוקית היא אף פעם לא נפגמת תמיד נשארת טהורה

אנחנו עושים עבודה עם ה תודעה כנגד הרובד המחשבתי כנגד הנשמה ומשם אתה יכול להוריד את כל החסימות על ידי

עבודה נכונה עם המחשבה כי המחשבה מצד הנשמה האלוקית ואם יש לך תפיסות עולם מתוקנות אז גם הרגש הוא

מתוקן וגם הגוף מקבל את החיות. כאן בעולם העשייה אתה חייב לפעול זה יכול להיות מעשה לקחת תרופה או יוגה

במצוות ביקור חולים כשמגיע בן אדם לוקח אחד חלקי שישים המחלה על ידי שמרומם את רוח האדם של החולה

כשאנחנו עוזרים אחד לשני אנחנו צריכים לעשות את זה בסבר פנים יפות אני איתך לעבוד על העניין של להוציא את

הטוב ממך לדוגמא יש לנו חבר משותף רופא עשה סטאג' לפסיכיאטריה אמר תדעו לכם אחד הדברים כשיבוא אלי אדם

לאחר שתהיה לי דיפלומה וסומכים עליו בתור רופא אני אסתכל לבן אדם בעיניים ואומר לו תקשיב לכולם יש תקופות

קשות אתה לא צריך את הכדורים ואפשר לעבור את זה גם ללא הכדורים. אתה רוצה אני אעזור לך אני אשמח אותך

וברגע שפסיכיאטר עם דיפלומה אומר את זה זה נשמע אחרת לגמרי

אנחנו חיים בחסדי השם אנשים בדור הזה מצד הטבע כבר היו אמורים להסתלק מזמן מפה עם כל המערכת הרגשית

שיש לאנשים איך שהיא עובדת היום כי הצינורות חסומים לגמרי אצל האנשים אבל הקדוש ברוך הוא מחייה את האדם

ולאדם אין כבר כוח תעזוב אותי אתה באת לעשות כאן תיקון ולסיים אותו אני נותן לך חיות אף על פי שמצד עצמך

חסמת כבר לגמרי. לאט לאט הקדוש ברוך הוא מעביר את האדם את המסע הזה וזה פותח והוא חוזר לחיות אנחנו

חייבים לשים לב איזה רגשות עולים בך עכשיו האם דאגה עצב כעס תעשה כל דבר לשחרר את זה ולא ללכת עם זה

תעזוב את זה הכל תלוי ברוח האדם כשאתה מדבר עם מישהו כשאתה רואה שהוא בצרה או צריך עזרה תעשה את זה

תוציא את כל הטוב בך ותיתן לאדם תקווה

מבנה הנפש - שערי קדושה חלק א' שער ראשון/ רבי חיים ויטל

הסבר למאמר,

)בכל מיני חסידויות משתמשים במילה נפש השכלית היא הנשמה האלוקית, בתניא אומר הנפש השכלית( חלוק הדרבנן

זה חלוק המצוות בעולם הזה כשעומדים למשפט האמת הרגש הכי חזק שחווים הוא רגש הבושה. האדם שופט את עצמו

מראים לו מה היית יכול להיות תראה מה אתה החוויה היא כאילו אתה עומד בלי בגדים )רק בדימוי( ומרגיש בושה

גדולה או עומד עם בגדים נורא נורא מלוכלכים ומתבייש באם עשית מעט מצוות אתה זוכה לחלוק מקומט.

הגוף לא עומד בפני עצמו מנותק מעצמו אלא מבנה הגוף הוא בדיוק המבנה הרוחני של הנשמה איך שהנשמה בנויה

ככה הגוף. הגוף הוא תבנית חותם ונחתם הוא יצא מתוך העולם הרוחני זאת המדרגה הכי אחרונה הפך להיות החומר

העניין של הגוף שהוא זמני לא לנצח ולכן הוא שונה משאר המדרגות שהן כן יכולות להיות נצחיות אלא אם האדם פוגם

ועשה כרת מלשון כתר שבו נכרת כל קומה של הנפש נכרתת עד הכתר, לא נעלמת לגמרי היא נשארת כי אם היה נעלם

לגמרי לא היה קשר לגוף, נשאר הכתר של הנפש משם נמשך החיות לגוף אבל תשעה חלקים ממנה מסתלק לא כדאי

להגיע לזה. יהודי שעושה את זה הרבה פעמים מתגלגל הופך להיות גוי, על מנת שיתגייר ועל ידי גיור הוא מקבל חזרה

את מבנה של הנפש.

כל הגלגולים שעברנו החלק שהיה צריך להזדכך הזדכך ונשאר עניין אחרון לימוד חוכמת הקבלה ודבר נוסף, תיקון

חברתי שאר הדברים שתיקנו כבר שמור בתוך הנשמה כבר אף אחד לא יגע בזה, אנחנו לא יודעים את חשבונות שמיים

בדבר הזה.

מי שעושה ניתוחים פלסטיים לדוגמא הגוף מתנגד לזה אנשים שעושים כל מיני שתלים הגוף מתנגד לזה ומכך נוצרות

מחלות. מבנה הנפש זה משהו אחד אתה שם גירוי באותו מקום אתה מגרה את הגוף והנפש מתנגדת לזה ומגיעים לכל

מיני מחלות )שתלים בשיניים הם במקום האיבר שהיה קודם זה חיוני(.

האדם הוא נשמה אלוקית הגוף הוא הלבוש כמו שעכשיו אני אזיז את היד והחולצה הזאת זה מתלבש והחולצה זזה לפי

איך שאני מזיז את היד ואיך הגוף זז? לפי הנפש הפנימית שלנו לפי העולם הרוחני.

מה עשה הנחש היה העץ טוב ורע זה הרצון לקבל לעצמו זה היה חיצוני להם לא היה כלול בתוכם והם הרגישו את

המוות בזה כי רצון לקבל לעצמו זה מוות. זה עושה חסימה זה עושה הרעלה על האור האלוקי. הם הרגישו בחוש לא רק

באכילה גם בנגיעה הם הרגישו את המוות והנחש אומר להם שהקדוש ברוך הוא ברא את זה כדי להיטיב לכם ולא ברא

משהו רע והוא לא שיקר כי זה באמת היה צריך להיות בשבת. בשבת, אין בעיה תאכל תשתה קבל לעצמך כמה שאתה

רוצה כל זה נחשב לך לשם שמיים וברגע שהם אכלו מזה התחבר הרצון לקבל בתוך הרצון להשפיע ומהחיבור הזה הגיע

להם המיתה כי לא ידעו מה לעשות עם הרצון לקבל, לא היו להם כלים לעבוד עם זה כי לא נבראו בשביל זה באותה

המציאות באותו השלב. זה מה שהביא למיתה גם לנפש וגם לגוף הרצון לקבל. חרדה, דכאון זה חולי של הנפש אם יש

רצון לקבל לעצמו כשהוא לא מזרים את האור הזה גם הנפש חולה החלק של הנפש הבהמית היא חולה.

כשחווה אכלה מהעץ דעת טוב ורע חז"ל אומרים שהביס הראשון )לא היה שמה ביס( והוא היה לשם שמיים לגמרי וגם

על מנת להשפיע עשתה עבודה רוחנית להשפיע נחת רוח לשם והביס השני כבר היה מתוך רצון לקבל לעצמו צריך לשים

לב שמברכים לשם שמיים בדבר המותרות הנס קפה הראשון הוא לשם שמיים הנס קפה השני כבר לא. אם אתה שותה

נס קפה אחד לשם שמיים זה בסדר גמור. יש כאן עבודה פנימית מאוד רצינית זה פוגש בנו בהכל אפילו בסעודות שבת

כשאתה לוקח את חתיכת הדג המיותרת באותו הרגע אתה אומר בסדר זה שבת גם שם פוגש אותנו הדבר הזה. עכשיו

הרצון לקבל נמצא גם בעולם האצילות בריאה יצירה עשייה העולם הזה ככל שאתה עולה בעולמות שם החלק היותר

גדול הוא על מנת להשפיע אלה עולמות יותר זכים עד שבעולם האצילות יש רצון לקבל אבל על מנת להשפיע כולו גם

האור וגם הכלי נראים אותו הדבר כי הכלי הוא להשפיע וכאן זה הפוך את האור אתה לא רואה אתה רואה רק את הרצון

לקבל לעצמו. הרצון לקבל יש לו ארבעה בחינות דומם צומח חי מדבר המידות קשורות לבחינות אלה אם משתלטות

הרגשות המרים עצב דאגה חרדה זה יכול להביא חולי על האדם

עצמות האדם האדם מגיע מהקדוש ברוך הוא מצד הטוב מצד הרע מצד הרצון לקבל אדם בליעל מה זה אדם בל יעל?

שאין לו עליה הרצון לקבל מחזיק אותך למטה אתה לא יכול להתעלות התודעה שלך שם למטה ואתה תקוע שם זה

המצריים. בעולם הנגע, יש עונג ויש נגע אם אתה פועל מצד האלוקות אדם חווה עונג ואם אתה פועל מצד היצר הרע זה

נקרא נגע עד שהאדם יכול למות כי זה עושה לו חסימה ממש על אור החיות והחיות לא מגיעה לאיברים הלב לא מזרים

דם למערכת והאדם יוצא מהעולם. עם התודעה שלנו אנחנו יכולים לנוע בכל הספקטרום מתודעה שהיא בתוך הגוף

לתודעה שנמצאת בתוך היצר הרע הזה ולתודעה האלוקית אנחנו באמת הנפש הטובה הנפש האלוקית צריכים להשליט

את זה על הנפש הנמוכה יותר ובוודאי על הגוף

בית שער הכוונות האר"י ז"ל- פירוש אור פשוט/ הרב אשלג

הסבר למאמר,

האדם הראשון שהיה בגן עדן הגוף שלו הוא לא היה כלול מתוך הרצון לקבל את האור האלוקי. ברגע שאכלו מעץ הדעת

טוב ורע אותו גוף קיבל צורה מקולקלת אבל האורות שזה מצד הנשמה לא התקלקל אבל הגוף כן הגוף שהוא הכלי נהיה

כלי מקולקל זאת אומרת על מנת לקבל לעצמו לעתיד לבוא הרצון לקבל יהיה כולו על מנת להשפיע הגוף יכול לעשות גם

מעשים טובים לא רק לקבל לעצמו בגלל זה הוא גם טוב וגם רע הנפש הבהמית היא עצם קליפת הנוגה והגוף נגרר הוא

המרכבה לאן שנגרר מי שמוביל לשם הוא נוסע קליפה זה רצון לקבל לעצמך דוגמא לקליפה אדם רוצה כבוד זה רצון

לקבל לעצמו מה הפרי בפנים, מה הדבר האמיתי? הכבוד לקדוש ברוך הוא ועל הקליפה יושב הכבוד העצמי דוגמא

נוספת האדם רוצה חוכמה לעצמו אבל יש את החוכמה של הקדוש ברוך הוא מביא לאדם ממשלה או כבוד מציאת חן

בפנים הפרי של זה, זה לדעת שאת החוכמה עשה הקדוש ברוך הוא האדם כולל את כל המציאות חי צומח דומם מדבר

מצד הנפש הבהמית יש בנו משהו מן החי האדם יכול לעשות תיקון לכולם ע"י זה שמתקן את עצמו מתקן את כל העולם

כי זה חותם ונחתם גם פרט כלל פרט

נשמה רוח נפש על הסדר זה הוא מדבר הבן אדם עם כוח הדחייה שלו מעלה אור חוזר כשהוא מסרב לקבל לעצמו ויוצר

כלי של אור החוכמה ככל שמעלה את זה יותר על ידי הרצון להשפיע יכול להלביש יותר מהאור תיקון גדול יותר של

הנפש אור החוכמה זה אור החיות וככל שהאדם מתגבר יורת ישפיע יותר ככה יקבל יותר את אור החוכמה אור החיות

ברצון לקבל לעצמו שם יש את המידות המקולקלות קנאה שנאה דאגה עצב כעס פחד לא יכול לבוא ממקום של נתינה

והשפעה אם זה עולה ממקום של נתינה והשפעה סימן שאתה עושה את זה לא נכון בשורש עומד קבלה לעצמו אם אתה

חווה ייסורים במקום הזה סימן שאתה פועל לא נכון עבודה נכונה רק כשאתה חווה אהבה ושמחה



22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page