מבוא לרועה רוחני - מבוא
שיעור ראשון
אני ואשתי שנינו בעלי תשובה שתיים עשרה שנים. מהרגע הראשון, למדנו פנימיות
התורה וחוכמת הסוד. היינו בחיפה בגרעין " מבשר שלום", גרעין תורני ברמת בגין,
באחוזה. שם היתה ישיבה וגם כולל. במשך חצי שנה למדתי בישיבה. הייתי סטודנט.
הלמידה היתה רק עם הרבנים הרב יובל אשרוב והרב אריק נווה. ביום יום שנינו
עובדים. אשתי עובדת בחברת מחשבים ואני עובד בחברת תרופות שנינו עובדים %80
משרה. עליך להיות מעל המציאות החומרית ולאפשר את זה לעצמך. רוב האנשים
שקועים בתוך זה כמו ה"אוגר על הגלגל" ולא יכולים לרדת, כי בראש יש להם צריך,
צריך, צריך וזה לא נגמר. אם לא תשים גבול ותרד מהגלגל, תמשיך להסתובב עליו 70
או 80 שנה ו כך גם תצא מפה.
אני עובד בחברת תרופות מזה שבע שנים. לאחר תקופת הלימודים, בשבת אני נראה
לגמרי כמו חסיד בתלבושת החסידית הרגילה וביום יום אני לא נראה ככה. הלימוד
שלנו פנימיות התורה על פי הרב אשל"ג. זאת לא חסידות אשל"ג אנחנו לומדים
מכולם הכל כדי לראות שבסופו של דבר הכל כאן אחד.
חייבים לדעת שהכל מחובר. אחת הבעיות הגדולות היא, שאנשים לא רואים שהכל
מחובר ויכולים להחריב את הכל. בעבודה שלי במישור החיצוני, אני מתעסק עם
תרופות, בדיקות ודברים כאלה. ברובד הפנימי, העבודה שלי היא החיבור בין
האנשים. אני משתדל לעבוד נכון במישור שבין אדם לחברו זה גם מפתח את האדם
ובו זמנית, עושה טוב לאחרים. גם אשתי עושה את זה בעבודה, כי מה שנשאר לתיקון
העולם, זה רק התיקון החברתי. כלומר, להגיע לאחדות ויש ערבות בקדושה, לא מתוך
שום אינטרס, אלא על מנת להשפיע ו לעשות טוב. זה מה שמעסיק אותי הכי הרבה
בעבודה. ויש את הדברים הרגילים שאנחנו עושים כחלק מהעבודה. הרבה ממה
שאנחנו עושים, זה בעיקר בתוך הצוות. בחברה יש צוותים ו מחלקות ומבנים יותר
גדולים. עושים הרבה מאד פעילויות, מצגות והרצאות והכל מולבש בלבושים
חיצוניים.
בקשר למסע לגילוי, אשתף אתכם, שהרב שיינברגר אמר, שיש מציאות קשה וצריך
לצום שלושה ימים רצוף בלי אוכל ובלי מים. הצום שנעשה דחה את המציאות הקשה ,
אך לא ביטל אותה ואחרי כמה שנים שוב היה צום כזה של שלושה ימים ברצף. בצום
הראשון, היינו עם כולם באור הגנוז והכל היה בסדר. בצום השני, היינו בחיפה,
הילדים היו במסגרות, אנחנו לא עבדנו ו היתה התנהלות רגילה וביום השלישי של
הצום, איך יוצאים מצום ? מכינים מיץ וסלט פירות טוב. הלכתי עם חבר לחנות ,
לקנות פירות וירקות. ליד הקופה בחנות, ניגשה אלי מוכרת כרטיסי אשראי והתחילה
לדבר. הרגשתי, שאני עומד להתעלף. אמרתי לחבר שאני יוצא החוצה. יצאתי, נשמתי,
נרגעתי ו הכל היה בסדר. לאחר חצי שנה, הגעתי עם עגלה לקופה באותה החנות ותקף
אותי התקף חרדה פתאומי. המוצרים היו על המסוע והתחלתי לרעוד. היתה לי זיעה
קרה והבנתי, שאני בהתקף חרדה. בזכות לימודי תורת הסוד, אני לא פוחד למות.
שום דבר לא מלחיץ אותי. מאיפה זה בא לי פתאום הדבר הזה ? הגוף עבד על אוטומט
ולא יכולתי לעשות כלום. סיימתי את הקניה והמשכתי ואז קרה דבר מוזר: אותה
המציאות של התקף חרדה שתפסה אות י, חזר ה כל פעם שהגעתי לקופה ושילמתי.
לא הבנתי מאיפה החרדה הזאת ? זה ה תפשט לעוד תחומים. ואז הבנתי, שבפנימיות
תגובה לגירוי, שאני לא יודע מהו, אבל זה מתחיל להגביל אותי. אני לא יכול לנסוע
ברכב ולהיות תקוע בפקק עם התקף חרדה שכזה. אני לא יכול להיות חזן בבית כנסת
במקום חדש. בערב שבת בתפילת מנחה, כשאני מקריא תפילת שמונה עשרה, תופסת
אותי החרדה ואז נכנסתי לתהליך עמוק של חקירה בעזרת הרבנים שלנו ולמדתי כל
מיני שיטות להיכנס פנימה לתוך הנפש ופתאום גיליתי, שזה החזיר אותי לגיל 15
פחות או יותר, עם גירויים בנפש ועבדתי איתם לא נכון וזה פעל עלי כמו כבל חשמל,
שאם אתה מחבר עוד מכשיר ועוד מכשיר ו הוא מתחמם, מה קורה ? הוא נשרף, או
שהפחת קופץ בדמות התקף חרדה. תגובה שהיא טבעית ונורמלית, בגירוי שהוא לא
נכון ולא טוב לגוף ואחרי התקף חרדה הרגשתי הקלה. התחלתי להתבונן פנימה
וראיתי, שהעברת י את המציאות דרכ י בצורה לא נכונה. ו אני עובד השם ומכיר את
הכל ופשוט עובד לא נכון במציאות. יש חוק רוחני שאומר, דומה פוגש בדומה. אותו
החוק של עולם פנימי מקרין לעולם חיצוני. התחלתי לפגוש אנשים עם חרדות וכל
מיני חסידים בעלי אמונה חזקה מבית, איך יכול להיות ? כי הם עובדים לא נכון, בין
אם הם דתיים או לא. לא אמרו לנו איך עובדים. למדנו דרך הייסורים. החרדות
המשיכו והמשיכו, הגעתי למצב שפקחתי את העיניים בבו קר, והלב דופק בקצב מוגבר
והייתי במתח נוראי ולא יכולתי לצאת מהמיטה. הורדתי מעומס הגוף ונכנסתי
לחקירה עמוקה. הכי קל לקחת כדור ציפרלקס. אבל היות שאני בא מהעולם הרוחני,
התחלתי לחקור ולשאול . לאט לאט גיליתי מקומות בנפש, שעבדת י בהם לא נכון כל
החיים. אני זוכר, שבגיל 30 ,ש מעתי הרצאות של רבנים ועד עכשיו לא הבנתי, שאני
לא עובד נכון. חשבתי, שהכל בסדר. זה יכול לקרות לכל אחד במקומות שונים לגמרי.
אחד קיבל תיק כזה ואחד תיק אחר. הראשון יפגוש אתגר קשה בזוגיות, השני יחלה
חלילה במחלה וכד'. רוב האנשים מגיעים לחרדות, כי הגוף לא עומד בעומס הרגשי
שבמציאות. במסע שלי, עשיתי חקירה מאד רצינית בעולם הפנימי. אנחנו צריכים
להיות אמיתי ים עם עצמ נו. רוב האנשים לא מצליחים להגיע לזה. הם בכלל אמיתיים,
אלא מישהו אחר לגמרי. רוב האנשים עובדים על מציאת חן בעיניי החברה. יש
מפתחות לגשת לנפש האדם, שאם משתמשים בהם, מגיעים למקום אחר לגמרי. כיום,
כשמגיע לקופה מרגיש ממש טוב. עברו כבר שלוש שנים. זה כן קורה לי, רק כשהגוף
נורא נורא עייף ואני מגיע לקופה. ואז, יש משהו שמתעורר ולי יש את הכלים בנפש
לבטל את זה.
הנושאים:
ואהבת לרעך כמוך
ההגדרה בפנימיות, היא לתת את עצמי. הקדוש ברוך הוא מחייה הוא ברא את
העולם. הכל יצא ממנו זה נקרא ואהבת לרעך כמוך, כלומר, לתת מעצמך. כתוב
ואהבת ל רעך כמוך למה כתוב עם ל' יכול להיות שצריך היה לכתוב את רעך כמוך,
כמו שאני אוהב לאכול את הפיצה, את סלט הירקות ה - ל' זה מראה על התנועה הזאת
ממך החוצה כשאני אומר, אני אוהב את הפיצה, למה א ני אוהב את הפיצה ? כי הפיצה
נותנת ל י הרגשה נעימה.
אתה אוהב את הפיצה או את עצמך ? כמובן, אתה אוהב את עצמך, כי אתה מרגיש
הנאה. האדם לא באמת אוהב את הפיצה ש הוא אוכל, אלא את ההרגשה שהיא גורמת
לו להרגיש. ואהבת לרעך כמוך, זאת תנועה הפוכה. זה ל' ממך והלאה. האדם מחפש
כל הזמן את השלמת החיסרון שלו מהסביבה. וכשהוא לא מקבל את זה, יש לו פער
בין המצוי לרצוי שם נכנסים הכעס, הקנאה וכו'.
תופעות כמו האור הפיזקלי בעולם הזה, הן משל. למה אנחנו קורא ים אור למשהו
רוחני ? כי במציאות שלנו, זה הכי זך. המשמעות של אור, זה גילוי. הרבה אנשים
שחווים מוות קליני, חוזרים לחיים ומספרים, שהם עברו דרך מנהרה ובסוף היה אור.
מה הוא רואה ברוחני ? והרי אין מרחב וזמן, הכל מרגיש חי ומוחשי, כשאתה יוצא
מהגוף. העולם התודעתי הוא כמו מחשב עם כל המידע, בדיוק כמו האדם כאן בעולם
הזה. ברגע שאתה מחבר את האדם לאינטרנט, יש לו את כל המידע. חז"ל ידעו הכל .
כמה כוכבים יש, כמה עלים על עץ אם אתה מחובר, אתה יודע. וכשאינך מחובר, אתה
לא יודע. בן אדם שחווה מוות קליני, מתוודע למציאות חדשה. כשהוא מספר לך על
הדבר הזה, מבחינתו זה גילוי עוצמתי ו אין לו מילים לתאר ולכן, זה יורד לו כתובנה
של אור.
דואליות של אור וכלי
המציאות בנויה כדואליות של אור וכלי. התורה מתחילה באות ב', דבר המראה על
הדואליות שיש במציאות. אנחנו אומרים, כשמנסים להקיף את כל העניין, מצד אחד
ומצד שני. יש מתחת לאות ב' את הניקוד שווא. שווא מהמילה שווה כל מה שלפני וכל
מה שאחרי, זה אחד. ניקוד של השווא שמופיע, אומר כי המציאות היא שווה. מה
שיש באור אין סוף ובכלים, זאת אותה מציאות. כלומר, מדובר באחדותיות אור וכלי.
יש את זה בפרט ובכלל. בפרט, זה מתלבש, למשל על גבר ואשה. ה אישה מייצגת את
הכלי והגבר הוא מצד האור. אבל בתוך הגבר, יש גם אור וכלי וגם בתוך האשה, יש
אור וכלי והמציאות המתוקנת, היא שלמות, שהיא האחד. יש את רובד ה נשמה,
הרובד הכי גבוה. שם נמצאת התודעה של האדם. מתחת לזה, רוח ונפש. והנפש
מתחלקת לעוד כמה חלקים. יש מה שנקרא הנפש הבהמית. העצמות של האדם היא
ברובד של הנשמה.
חז"ל הגדיר ו את תכלית המסע שלנו בעולם הזה , כדבקות, השוואת הצורה. מה זה
השוואת הצורה? לעשות עם הרצון שלך בדיוק מה שהקדוש ברוך הוא עושה. כתוב
עליו, אל רחום וחנון ארך אפי ים ורב חסד ואמת . כל הי"ג מידות. למשל, מידה של
הדיוק של הרחמים. זוהי המטרה, שאליה האדם אמור להגיע, כשהוא יוצא מהעולם
הזה. כמו הקדוש ברוך הוא. אנחנו יכולים לעבור את זה דרך התורה, או דרך
הייסורים. דרך התורה, זה בעצם המדרגה הכי גבוהה. זה ללמוד על מנת לעשות.
ואתה יכול לעבור את זה ב-70 שנה באותה הנקודה. זה נקרא בחסידות "להעלות
ניצוצות". פתאום תעלה לך תובנה אחרי 70 שנה, ביחס לעניין שחזר אליך
בסיטואציות כאלה ואחרות שוב ושוב. ו פתאום התחברת והבנת. ז ו תכלית המסע,
שהאדם יעזור לעצמו. בדור שלנו, זה רק פנימיות התורה המסע עובר דרך החושך .
האדם חייב לעבור דרך החושך והשאלה איך הוא עובר דרכו. אפשר לעבור בחושך
כשאתה בעיניים עצומות ואתה מקבל מכות מהחיים, עד שאתה יוצא לאור, או עד
שעולה אותה תובנה שצריכה להתגלות ואפשר לעבור בתוך החושך כשאתה מודע ל מה
שקורה, לאן א תה הולך, מתי זה הולך להיגמר. ו אנחנו לומדים כבר בבראשית פסוק
ג: ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור. כתוב ויהי אור, אנחנו יודעים שבכל מקום שכתוב
ויהי, זו לשון צער. "ויהי ב ימי אחשוורוש". למה לשון צער ? אור זה טוב, זה גילוי
בדיוק בנקודה הזאת, שבה היעדר קודם להוויה. אתה חייב לעבור במציאות של
היעדר. כשעוברים במקום של החושך, של הקושי והיגיעה. היגיעה יכולה להיות מרה
ויכולה להיות יגיעה טובה, ואז יש אור.
כל הלימוד מצוי בכתבי בעל הסולם, האריז"ל שהוא הארי הקדוש, שמעון בר יוחאי
והרמח"ל.
האריז"ל אומר שאינו דומה אדם לאדם. מיום בריאת האדם ואילך, כל אחד עם
הרצון שלו. אין אדם אחד יכול לתקן מה שעל חברו לתקן. אומר את זה האריז"ל רק
אתה יכול לעזור לעצמך , לא רב ולא רופא. לכל אדם יש ייעודו ותפקידו אותו עליו
לתקן בחייו ובכלל זה, גם העניין המיוחד עבורו ירד לעולם לתקנו. כידוע , לכל אחד
יש תיק, שהוא רצון שהוא צריך להפך אותו מקבלה להשפעה והקדוש ברוך הוא
מעמיד לכל אחד את הנסיבות והתנאים שיוכל לתקן על ידם את אשר שעליו לתקן.
כל אחד נולד למציאות מסויימת, למשפחה מסויימת ספציפית בשביל מה שהוא צריך
לתקן ולמלא את יעודו ואת תפקידו בעולמו. כל תנאי ה חיים של אדם בגשמיות
וברוחניות, הטובים והרעים, כולם נ יתנו לו ל תיקון עולמו. כלומר אם יש לך מציאות
שהיא רעה, שאינה נוחה לך, דע שאתה יכול לפעול בה שינוי, כי נ יתנו לך לפי הכוחות
שלך. ורק על ידי תנאים אלה ת וכל להגיע אל תכלית חייך ובלעדיהם לא תוכל לתקן
את מה שבאת לתקן. רק בתנאים האלה, אתה יכול לדעת מי אתה באמת. דרך נקודות
החושך במסע הזה, דע, שהיעדר קודם להוויה, כיון שלכל אדם יש תפ קיד וי יעוד
מיוחד. לכן, החיים של כל אחד שונים. חייו של אחד קלים ולשני חיים קשים יותר.
יש מציאויות שבהן, החיים יותר 'מסודרים', משפחות עשירות, אך סובלות מבעיות
שלום בית וכו' באופן כללי, אפשר לראות, ש יש ל כל אדם את של מהלך חייו היחודי,
שאין להשוותו למהלך חייהם של אחרים. ואף המצבים הקשים בחיי האדם, גם הם
אמצעים שניתנו לו בכדי שיגיע אל תיקונו ועליו לדעת, שאין רע יורד מן השמיים והכל
הוא לטובת האדם כדי לקדם אותו אל תכלית חייו. אמרו חז"ל האדם, חייב להגיד
כל העולם לא נברא אלא בשבילי ובשביל התיקון שלי. גם התכונות הרעות והמידות
הרעות שעל ידי שמתגבר עליהן, הוא משפר אותן ומשפיע טוב על חייו ועל העולם
כולו.
בלי בן אדם, אין עולם
האדם ה וא נשמה, מלשון שמאי. הקדוש ברוך הוא שמאי. עושים על הנשמה שמאות.
הנשמה מקבלת ערך מהמציאות העליונה, מהקדוש ברוך הוא. היא מתמלאת במה
שהקדוש ברוך הוא נותן. הערך של המילוי הזה, הוא הדבר היחידי שיש בה. הנשמה
היא הביטוי של האדם. אחרי 120 שנה, לא משנה כמה דפים למדת, אם לא קיימת
"ואהבת לרעך כמוך, אני השם" עם בן אדם קרוב אחד לפ חות, עם אשתך, לא עשית
כלום. הכי קל להיות נחמד כלפי חוץ. כולם אוהבים את האדם, כולם נותנים לך חיזוק
חיובי. אבל האמת היא בבית. שם אומרים לך, תפסיק עם ההצגות. שם המראה שלך.
והבעל הוא המראה של האשה. אנשים נכנסים לזוגיות ולא יודעים את זה. בזוגיות,
כל אחד מחפש את מציאת החן של השני. וכשנה- שנתיים אחרי שמתחתן, הוא אומר,
ככה אני, את לא תשני אותי. בואי למלא לי את החסרונות. אלא שלא בשביל זה בא נו,
להיפך. בא נו למלא את חסרונו של השני. וכשעובדים באופן שכל אחד ממלא את
החסרונות של השני, זאת היא זוגיות בריאה. אם אחד מהם או שניהם, מצפים
שימלאו להם את החיסרון, אין שום דבר משותף והבית מתפרק. זאת המציאות
הפשוטה.
ולסיכום, עלינו לחזור לטבע הרוחני עפ"י משל האזיקים.
היה מלך שהיה לו שר שמאד אהב ויום אחד אמר המלך, אני רוצה לצאת לחופשה
באיים הקריביים ואתה תנהל את הממלכה. אני סומך עליך בעיניים עצומות. אני
נוסע לחודש. ברגע שיצא המלך לחופשה, השר תפס את מקומו והתחיל לנהל את
הממלכה. הוא אהב מאד את התפקיד, שאיפשר לנצל את המצב ולעשות מהפכה והחל
להמריד את כולם כנגד המלך. בינתיים המלך חזר והתפתחה מלחמה מאד גדולה .
בסופה, המלך ניצח, תפס את השר ואמר לו: עשית מעשה שלא יעשה. אבל בגלל שאני
מאד מאד אוהב אותך, אני גוזר עליך עונש. אתה וכל המשפחה שלך וכל הדורות
הבאים אחריכם, תלכו עם אזיקים על הידיים ועל הרגליים. הוא גזר עליו סוג של
קללה. וזה מה שקרה. והם התחילו לחיות כפי שהמלך גזר. עבר דור ועוד דור והם
הולכים עם האזיקים האלה. פתאום התחילו לעשות את האזיקים האלה מזהב
יהלומים. אנשים אחרים ראו את זה ופתאום גם הם רצו את האזיקים האלה. עד
שבסוף כל המדינה אימצה את האופנה הזאת. ואחרי דורות רבים, בכלל שכחו, שמתי
שהוא הם היו בלי אזיקים, שזאת היתה אמורה להיות המציאות האמיתית שלהם.
זה מה שקורה לאנושות. זה חלק מתוכנית שהיינו צריכים לעבור. ועכשיו הזמן
להשתחרר ול חזור לטבע הרוחני, במקום התודעתי של האדם הראשון ולהשתחרר
מהאזיקים האלה, כמו המחשב, שהוא מנותק מהכל ללא הכבל של האינטרנט. ככה
הגענו להיות במציאות שלנו, מנותקים לגמרי ולא מרגישים אחד את השני. לא
מרגישים את המציאות היותר פנימית, המציאות של הקדוש ברוך הוא. פעם היו
מרגישים אותה, אבל היום אנחנו מנותקים לגמרי . יחידי סגולה ש עושים את העבודה
הזאת, חוזרים לטבע הרוחני. טבע הפוך לגמרי ממה שאנחנו חושבים. טבע אמיתי.
Comments